woensdag 24 oktober 2012

Valt hier nog iets te beleven?

Van de week liep ik langs een reclamebord dat mij toeschreeuwde: ‘Beleef beton’. Ik raakte door die aansporing nogal in verwarring. Hoe zou ik beton kunnen beleven? Moest ik daarvoor een betonnen bunker uit de Tweede Wereldoorlog bezoeken? Moest ik mij met een betonblok om mijn enkels in het kanaal storten?

Reclamemakers willen ons van alles laten beleven. Beleef Thailand, beleef Zwolle op zijn mooist, beleef de nieuwste Landrover, beleef Maserati op uw iPhone. Als we van iemand zeggen dat hij veel beleeft, doelen we daarmee op een intens en avontuurlijk leven. Dat is wat marketingjongens ons beloven.   

In onze relatief veilige en welvarende samenleving verkopen belevingsconcepten goed: een bezoek aan een wellness sauna, een safari door Zuid-Afrika, een thuisbioscoop met dolby surround system. We willen dat allemaal beleven! Net als andere zintuiglijke werkwoorden -horen, zien, proeven, voelen en ruiken- is beleven transitief. Dat wil zeggen dat er twee partijen bij betrokken zijn: iets dat het ervaren veroorzaakt en iemand die ervaart.

Hierin schuilt een probleem. Reclames willen u doen geloven dat met volle teugen genieten gegarandeerd is. Vergeten wordt, dat plaats, tijd en omstandigheid uiteindelijk bepalen hoe u iets beleeft. Een product of dienst kan wel in de markt zijn gezet om u iets moois of unieks te laten ervaren, zekerheid over het gewenste resultaat ontbreekt.

Genieten is een presentje en tegelijk de zwaarste opdracht die u kunt krijgen. Een voorbeeld. U hebt een zware week achter de rug en u wilt zich eens heerlijk laten masseren. Uw masseuse begint de behandeling met een vriendelijk: ‘Geniet ervan’. Maar als ze net bezig is met uw schouders en nek, herinnert u zich dat u een afspraak met een belangrijke klant vergeet. Krijgt u waarop u had gehoopt en waarvoor u heeft betaald?

Beton beleven kán, dat weet ik inmiddels. In de steeg naast het appartementencomplex waar ik woon, ontdoen bouwvakkers een voormalig magazijn van zijn oude betonlaag. Met betonklopper en pneumatische boorhamer. Beleven tot in de vezels, dat garandeer ik u. Maar dan beleven in een vroegmiddelnederlandse betekenis van het woord, namelijk óverleven.