donderdag 18 oktober 2012

Ondernemen met passie

Laatst bezocht ik een netwerkborrel waar een jonge ondernemer zijn verhaal deed over een zelf ontwikkeld schoonmaakproduct. Tot dan toe liep dat nog niet zo goed, maar hij was nu bezig het met passie in de markt te zetten. De wereld lag voor hem open! Zijn positieve toon werkte aanstekelijk. Toch voelde ik op weg naar huis onbehagen: stak ik zelf voldoende passie in mijn zaak?

Als ondernemers willen we passioneel te werk gaan: netwerken, nieuwe producten bedenken, mooie campagnes opzetten. Meer, sneller, perfecter, rendabeler. En wie dagdroomt er niet over een gepassioneerde liefde? Toch eindigt zo’n stormachtige relatie doorgaans in ellende. Denk maar aan de iconische haat-liefdeverhouding tussen Elisabeth Taylor en Richard Burton. Zij stonden elkaar soms letterlijk naar het leven.

Passie betekent lijdensverhaal. De Matthaüs Passion van Johann Sebastian Bach bezingt de smartelijke laatste dagen van Jezus Christus. Daarnaast draagt passie de betekenissen ‘drang die niet te weerstaan is’ en 'foltering’ in zich. Teveel aan passie kan leiden tot zichzelf overvragen, tot stress, slapeloosheid en zelfs tot ziekte.

De passieflora is een van mijn favoriete planten, alleen al vanwege de naam. De bloem met zijn expressieve paarse kern in de vorm van een doornenkroon is weliswaar verleidelijk mooi; de wortels zijn giftig. Tegelijkertijd blijken bladeren en stengels van de passiebloem in een sterke verdunning juist heilzaam te zijn: als rustgevend middel.

Doseer uw passie dus! Op geïnspireerd ondernemen is niets tegen. Maar lukt het u in deze barre economische tijden niet om elke dag opnieuw ziel en zaligheid in uw zaak te leggen? Doe dan een stap terug: misschien ontdekt u weer waar uw hart naar uitgaat. En soms is het voldoende om domweg vol te houden. Ook die houding getuigt uiteindelijk van passie. Want, wist u waaraan het begrip passief verwant is? Precies.
   
Meer lezen over dit onderwerp kan op de site van Intermediair: http://goo.gl/mWPwI