zondag 3 februari 2013

Een succesvolle ondernemer schrijft!

Bent u ook wel eens op een website terecht gekomen waar u na een paar alinea’s al afhaakte? Het is niet ongewoon om in webteksten te stuiten op kromme zinnen, onjuiste uitdrukkingen en zelfs op spelfouten.

Een succesvolle ondernemer is een vaardige schrijver, menen Jack en Suzy Welch. In hun managementboek ‘Winnen’ bespreken ze eigenschappen en strategieën van een geslaagde ondernemer. Hij maakte General Electrics tot een van de belangrijkste ondernemingen ter wereld; zij werkte vele jaren als hoofdredacteur voor 'Harvard Business Review'.

Zelf zegt Jack Welch: ‘Zonder een bovengemiddelde schrijfvaardigheid zou mijn bedrijf niet zijn waar het nu is.’ Ondernemers hoeven volgens hem niet te kunnen schrijven als Hemingway (of laten we zeggen: W.F. Hermans). Maar nu klantencontacten via digitale media sterk zijn toegenomen, is het belangrijker dan ooit dat een ondernemer zich schriftelijk kan uitdrukken.

Natuurlijk maken veel bedrijven –behalve van een webdesigner– gebruik van een (web)tekstschrijver. Toch beschikt niet iedere ondernemer over een onuitputtelijk kapitaal, zeker een startend bedrijf niet. Het is dus aannemelijker dat u uw eigen website vol schrijft. Dan is het van belang dat u een gericht informatief stuk kunt schrijven over uw bedrijf. Of dat u een selectie kunt maken uit nieuws over uw branche, eventueel in eigen woorden weergegeven.

Ook een persbericht verspreiden is een belangrijk middel om uw bedrijf onder de aandacht te brengen. Op de site www.freepublicity.nu kunt u uw persbericht testen op nieuwswaarde. Ook vindt u daar tips waarmee u de kans vergroot dat uw nieuwtje wordt geplaatst. Het MKB heeft op zijn website eveneens nuttige schrijfadviezen staan voor een goed persbericht.

Moet u zich na het lezen van dit stukje meteen storten op een persbericht over een activiteit van uw bedrijf? Nee! Er kleven namelijk ook nadelen aan persberichten. U hebt bijvoorbeeld geen enkele zekerheid over daadwerkelijke plaatsing. Bovendien worden berichten door journalisten vaak verkort, waardoor voor uw bedrijf relevante informatie kan wegvallen.

De kans is groter dat uw onderneming pas in het nieuws komt als er iets mis gaat. Over het algemeen geldt: hoe negatiever het nieuws, hoe belangrijker. Maar heeft u een belangrijke, recente ontwikkeling te melden? Schroom dan niet om die aan de pers door te geven. Zorg er verder voor dat u de teksten op uw website en in uw folders of advertenties op orde hebt. Actueel, compleet, kort en krachtig en in foutloos Nederlands natuurlijk. Want een succesvolle ondernemer kan schrijven!